|
Aerosolihiukkaset ovat ilmassa olevia pieniä
nestemäisiä tai kiinteitä hiukkasia,
joiden koko vaihtelee noin yhdestä nanometristä
jopa sataan mikrometriin. Ilmakehään
niitä pääsee suoraan primäärihiukkasina
mm. polttoprosesseista, meren pärskeistä
sekä pöly- ja siitepölyhiukkasina.
Sen lisäksi niitä syntyy ilmakehässä
kaasu-hiukkasmuuntumalla, jolloin niitä kutsutaan
sekundäärihiukkasiksi. Pienhiukkasiksi
luokitellaan yleensä halkaisijaltaan alle
2.5 µm olevat aerosolihiukkaset.
Aerosolihiukkaset viilentävät ilmastoa
sirottamalla auringon säteilyä takaisin
avaruuteen (poikkeuksena noki) tai epäsuorasti
muodostamalla pilvipisaroita ja muuttamalla pilven
optisia ominaisuuksia (Charlson et al,, 1992).
Kuitenkin yhä edelleen esiintyy huomattavia
epävarmuuksia arvioitaessa näiden tekijöiden
aiheuttamia poikkeamia maapallon säteilytasapainoon
(IPCC, 2001). Sataessaan maahan pisarat happamoittavat
sadevettä ja maaperää. Myös
sumupisaroiden aiheuttamat näkyvyysongelmat
ovat jokaiselle tuttuja. Viime aikoina on kiinnitetty
lisääntyvää huomioita pienhiukkasten
terveysriskeihin, koska tutkimukset osoittavat
pienhiukkasten lisäävän kuolleisuutta,
aiheuttavan sydän- ja keuhkosairauksia sekä
pahentavan astmaoireita (Dockery and Pope, 1994).
Vielä ei kuitenkaan tunneta biologisia mekanismeja
eikä tarkkaan tiedetä, mitkä hiukkasten
fysikaalis-kemialliset ominaisuudet (lukumäärä,
halkaisija, pinta-ala, massa, kemiallinen koostumus)
ovat merkittävimmässä asemassa
terveyshaittojen synnyssä.
Liikenne on kaupunkialueilla merkittävä
pienhiukkasten tuottaja. Liikenteen on epäilty
lisäävän huomattavasti ultrapienten
hiukkasten (d<30nm) lukumääräpitoisuutta.
Dieselajoneuvojen hiukkaspäästöt
ovat suurempia kuin bensiinikäyttöisten,
jos mitataan hiukkasten massapitoisuutta. Uusissa
tutkimustuloksissa on kuitenkin huomattu bensiinikäyttöisten
autojen pakokaasujen sisältävän
korkeampia lukumääräpitoisuuksia
etenkin määrätyissä ajo-olosuhteissa.
Myös uusien nopeakäyntisten suoraruiskutusmoottorien
pakokaasujen uskotaan sisältävän
huomattavan määrän pienimpiä
hiukkasia.
Liikenteen pienhiukkaset koostuvat lähinnä
polttoaine- ja voiteluaineperäisestä
hiilestä, orgaanisista hiiliyhdisteistä
sekä rikin yhdisteistä (Jokiniemi et
al., 2000). Ne sisältävät myös
jonkin verran metalleja. Kun hiukkaset tulevat
ulos pakoputkesta, ne törmäävät
toisiin hiukkasiin sulautuen suuremmiksi hiukkasiksi
(koagulaatio), toisaalta ne kasvavat tiivistymiskykyisten
höyryjen diffundoituessa niihin (kondensaatio),
laimenevat ympäröivässä ilmassa
ja kulkeutuvat kauemmaksi päästölähteistä
mikäli eivät ole laskeutuneet ja tarttuneet
pintoihin (depositio).
Viitteet:
Charlson R.J., Schwartz S.E., Hales J.M., Cess
R.D., Coakley J.A., Hansen J.E. & Hofmann
D.J. Climate forcing by anthropogenic aerosols.
Science 255, 423-430, 1992.
Dockery D.W. and Pope C.A. Acute respiratory effects
of particulate air pollution. Annual Review of
Public Health 15, 107-132, 1994.
IPCC, Climate Change 2001: The scientific basis.
Contribution of working group I to the third assessment
report of the Intergovernmental Panel on Climate
Change, edited by J. T. Houghton, Y. Ding, D.
J. Griggs, M. Noguer, P. J. van der Linden, X.
Dai, K. Maskell and C. A. Johnson, 881 pp., Cambridge
University Press, Cambridge, United Kingdom and
New York, NY, USA, 2001.Jacobson, M.C., Hansson,
H.-C., Noone, K.J. and Charlson, R.J. Organic
atmospheric aerosols: Review and state of the
science. Reviews of Geophysics, 38, 267-294, 2000.
Jokiniemi J., Ohlström M., Kulmala, M. and
Hämeri K. Kartoitus pienhiukkastutkimuksesta
Suomessa. Tekesin Teknologiakatsaus 100/2000,
2000. |